torsdag, maj 15, 2008

Spel, moralpanik, fakta och en manipulativ och lite dum vit man

Orvar Säfström bemöter i dagens Expressen Anders Bergsten (kd) debattartikel som förespråkade förbud av GTA IV.

Jag håller med Säfström i allt tills jag närmar mig slutet på artikeln:

"Var ligger då skulden för vårt allt råare samhällsklimat? För att återvända till det sorgliga ämnet skolskjutningar kan jag rekommendera Michael Moores prisbelönta dokumentär "Bowling for Columbine". I den presenterar Moore ett slags svar då han försöker utröna varför Kanada, ett land som delar USAs passion för våldsfilm, rockmusik, tv-spel och vapen inte har en till närmelsevis lika hög våldsbrottsstatistik. Den skillnad han finner mellan de bägge länderna är att rädslan i USA används som propaganda."

Idén om att rädsla som propaganda är orsaken till dödsskujtningarna saknar, precis som Bergstens skuldbeläggande av spelen, grund i fakta. Att Säftström, som är en skicklig skribent, köper en dum vit mans (kunde inte låta bli) vandringssägen är beklämmande.

USA har (och kommer antagligen fortsätta att ha) fler dödsskjutningar än Kanada av den enkla anledningen att handeldvapen är mer spridda i USA pga de liberala vapenlagarna. Den anledningen duger inte åt Moore som jämför äpplen (handeldvapen) med päron (otympliga jaktgevär) för att ro iland sin tes om amerikaners rädsla, propaganda och yada-yada. Anledningen till att kanadensarna inte knäpper folk i samma utsräckning som amerikanerna är att det är ganska meckigt att kånka runt på stan med ett jaktgevär.

Skärpning, Säfström!

När vi ändå talar om spel vill jag dela med mig av en sak som slagit mig. Så fort upphovsrätt- och datorspelsfrågor diskuteras ska företrädelsevis unga personer läxa upp meningsmotståndare med grova inevektiv och tal om hur korkade de är och att de inte borde få yttra sig, etc.

Jag förstår och respekterar kristdemokraten Bergstens sätt att tänka även om jag inte håller med honom på någon punkt. Det borde fler göra.

Avslutningsvis, Zero Punctuation recenserar det aktuella spelet GTA IV.



Uppdatering 080516: Aasif Mandi i Daily Show rapporterar från Liberty City. Länken fick jag av Krohnman som skriver om sina otyg i våldets Liberty City.

Inga kommentarer: