torsdag, juli 03, 2008

Samuel Edquist hittar på




I Svenska kommittén mot antisemitisms blogg kan man läsa om hur historikern Samuel Edquist uppfinner påståenden i antisemitismrapporten från 2006.

Att kritisera Israel är inte detsamma som antisemitism. Och Samuel Edquist är i sin fulla rätt att kritisera Forum för levande historia och kräva att myndigheten läggs ner. Men av en professionell historiker har man rätt att kräva noggrannhet med enkla och lättkontrollerade fakta.

Läs hela inlägget här.

3 kommentarer:

Charlotte W sa...

En sak jag undrar över, i anslutning till detta (fast detta är bara en lös & möjligen ogrundad fundering; jag har inte läst boken själv) är mottagandet av Judehatets svarta bok. Det verkar nämligen för mig som att bokens senare avsnitt, som handlar om antisemitism idag, tenderar att avpoletteras som slarvigt skriven & dåligt efterforskad. Kan det ligga en förnekelseönskan bakom detta måntro?

Charlotte W sa...

Jag vet, jag har läst Lodenius inlägg i den debatten. En mysko attityd hos en annars upplyst person.

Jonathan Leman sa...

Jag håller med, Lodenius är ofta både klok och intressant men när det gäller just antisemitism händer något.